Je lichaamsgewicht

Meten is weten – Je lichaamsgewicht

Meten is weten – je lichaamsgewicht

Iedereen denkt meteen bij overgewicht:  ‘meten is weten’.    Als dit cijfer zakt, zijn we meer gemotiveerd, verandert er niets of stijgt ons gewicht, dan zijn we teleurgesteld. Het is allemaal herkenbaar. De controle van je gezondheid of verandering van je (uiteraard gezondere) levensstijl, geeft niet altijd een weerspiegeling van het cijfer op je weegschaal.  

Ons lichaamsgewicht is opgebouwd uit water, vetmassa en vetvrije massa.  Onder vetvrije massa verstaan we vooral spiermassa, organen, botten en pezen.  Eigenlijk is de  vetvrije massa alles wat anders is dan vet.  Het gewicht van organen en botten kunnen we niet echt veranderen door onze levensstijl.   Wat we wel kunnen beïnvloeden is ons vochtgehalte, de spiermassa en de vetmassa.    

Het vochtgehalte

Ons lichaam bestaat vooral uit water.   Water heeft verschillende belangrijke functies in ons lichaam.   Water is bijvoorbeeld belangrijk voor de opname van voedingsstoffen, voor de afvoer van afvalstoffen en het op peil houden van onze lichaamstemperatuur. 
De hoeveelheid water bij een man is ongeveer 65 %, en bij een vrouwenlichaam is dit ongeveer 50 %.   De reden waarom vrouwen minder vocht hebben, is dat een vrouwenlichaam meer opgebouwd is uit vet.     
Er zijn verschillende factoren die het vochtgehalte kunnen beïnvloeden.  Bijvoorbeeld het eten van zout en koolhydraten zorgen ervoor dat we juist meer vocht gaan vasthouden. 

Spiermassa

Spieren bestaan uit eiwitten en kunnen samentrekken of ontspannen.  Ze zijn belangrijk voor alle bewegingen in ons lichaam.  Je spiermassa opbouwen, werkt altijd in je voordeel.    Je wordt sterker, je valt af en je voelt je fit.   Om je spiermassa op te bouwen, is het niet alleen belangrijk om krachttraining toe te passen. Het is ook belangrijk “wat” je eet.    
Spierweefsel verbruikt veel calorieën zowel gedurende de dag als in rusttoestand.  En ook hoe meer spieren, hoe meer vet je verbrandt.  Bovendien wegen spieren meer dan vet, waardoor je beter niet alleen focust op het getal van je weegschaal. 

Vetmassa

Vetmassa is belangrijk voor onze hormoonhuishouding, het heeft een invloed op onze lichaamstemperatuur, het beschermt onze organen en weefsels, en het is een belangrijke opslagplaats van onze reserve energie.   
Een te hoog aan vetgehalte brengt verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee.    Vooral het buikvet, ook wel visceraal vet genoemd en waarbij je organen omgeven zijn door vet, is zeer ongezond.   Het vetpercentage kan je veranderen door aanpassing van je levensstijl.   

De beste meting van je huidige gezondheidstoestand, is het meten van je vetgehalte, je vochtgehalte en je spiermassa. Ik raad een meting aan die met deze zaken allemaal rekening houdt, namelijk een  Biva-analyse uitgevoerd door het toestel AKERN van de firma Equilibre3 Jullie vinden hierna een korte toelichting van zo’n BIVA-meting.

Lichaamssamenstelling met een BIVA-meting:

Bepalen hoe je lichaam is samengesteld kan via een Biva-meting.   

Biva-meting = BI(v)A-analyse (Bio-elektrische Impedantie  (vectorAnalyse) 

Dit is een medisch gevalideerde meting die eenvoudig uit te voeren is. De meting wordt al liggend uitgevoerd. Zo heeft de kracht van je lichaam  het minste invloed op de meting. Daarnaast is vocht in je lichaam  heel bepalend voor deze meting, als je ligt wordt dit het beste verdeeld.  

Een Biva-analyse bepaalt:

  • de hoeveelheid en verdeling van vocht, spieren en vet
  • de kwaliteit van vetvrije cellen in je lichaam
  • je basis energiebehoefte (de minimale hoeveelheid calorieën dat jouw lichaam nodig heeft om in rust te functioneren)

Het meten van jouw startsituatie & evolutie is belangrijk voor een adequate aanpak van je nieuwe levensstijl.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *