5 redenen waarom afvallen niet (meteen) lukt - Het Balanshuis
Waarom afvallen niet (meteen) lukt Weegschaal die symbool staat voor de uitdagingen van gewichtsverlies, inclusief stress, darmgezondheid, beweging, bloedsuikerspiegel, en gifstoffen.

5 redenen waarom afvallen niet (meteen) lukt

Wil jij afvallen, maar lukt het jou niet? De meeste mensen die bij een voedingsdeskundige of diëtiste aankloppen, willen in de eerste plaats uiteraard wat kilo’s verliezen. Vaak lukt het niet (meteen). Laat me je vertellen waarom.

Wanneer iemand mijn praktijk binnestapt is gewichtsverlies niet altijd mijn eerste prioriteit. Afvallen is vaak een gevolg van gezonder eten en leven, niet andersom. Daarom focus ik me op het hele probleem in plaats van alleen de overbodige kilo’s te willen kwijtraken of te voldoen aan een schoonheidsideaal. Wil je toch absoluut vermageren, dan kan het inderdaad enorm frustrerend zijn als je je best doet op het gebied van voeding en beweging, en die kilo’s op de weegschaal maar niet verdwijnen. Wat zorgt ervoor dat je afvalt, of net niet? In deze blog lees je waarom het tellen van calorieën niet meteen de beste optie is.

Wil je weten waarom het jou niet lukt om die kilo’s kwijt te spelen? Hieronder geef ik je 5 hardnekkige oorzaken die je in de weg kunnen staan bij het afvallen en hoe je ze kunt aanpakken.

Calorieën tellen heeft geen zin!

Veel mensen zien calorieën tellen als de snelste oplossing, maar dat is vaak niet de beste aanpak. Hier zijn 3 redenen waarom ik geen fan ben van het klassieke dieet van calorieën tellen:

  1. Niet vol te houden op lange termijn

    De meeste mensen houden calorieën tellen niet vol. Mijn doel is dat je een gezonde levensstijl aanleert en volhoudt voor de rest van je leven. Eten moet een plezier blijven, en jezelf constant beperken in hoeveelheden heeft geen zin. Uiteindelijk geef je dit op, met als gevolg vaak meer kilo’s dan ervoor.

  2. Spaarstand van het lichaam

    Wanneer je te weinig eet en onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, denkt je brein dat je in een soort oorlogstoestand zit. Dit vertraagt je metabolisme, schildklier, en uiteindelijk je hele systeem. Waar je vroeger stabiel bleef op 2000 calorieën per dag, is dat nu misschien 1800 calorieën. Dit is moeilijk vol te houden en leidt vaak tot gewichtstoename (het bekende jojo-effect!)

  3. Verlies van spiermassa

    Te weinig eten zorgt ervoor dat je lichaam energie uit je spieren haalt, wat we willen vermijden. Hoewel de kilo’s op de weegschaal minder worden en je kleding beter past, verlies je voornamelijk spiermassa. Dit resulteert uiteindelijk in een tragere stofwisseling en meer vetopslag.

5 oorzaken van uitblijvend resultaat

Er zijn verschillende redenen waarom je niet altijd meteen resultaat ziet:

  1. Stress, stress, stress

    Zoals eerder genoemd, als je veel stress ervaart – of dit nu door te weinig eten, een vervelende baas of een druk huishouden is – gaat je lichaam in spaarstand. Daarom kijk ik tijdens mijn consultaties altijd naar het totaalplaatje en zoeken we samen hoe jij je stresslevels kunt verminderen. Want… veel stress maakt het enorm moeilijk om af te vallen.

  2. Darmen

    Bij gezondheidsproblemen of overgewicht is het darmmicrobioom vaak verstoord. Als je darmen niet optimaal werken, focus ik mij hier eerst op. Dit kan door middel van voeding, stressreductie en eventueel supplementen.

  3. Beweging

    Bewegen is enorm belangrijk

    Zelfs een korte wandeling van 10 minuten voor je maaltijd kan al grote gezondheidsvoordelen opleveren door je cellen gevoeliger te maken voor insuline. Over het algemeen blijft voldoende beweging essentieel. Te weinig spiermassa kan ervoor zorgen dat je lichaam minder effectief vet verbrandt. Zorg er dus voor dat je beweging integreert in je dagelijkse routine, maar bouw dit langzaam op om stress en spaarstand te voorkomen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert volwassenen om ten minste 150 minuten matige intensiteit of 75 minuten hoge intensiteit aerobe fysieke activiteit per week te doen, samen met spierversterkende activiteiten op twee of meer dagen per week. Dit helpt niet alleen bij het behouden van een gezond gewicht, maar ook bij het verbeteren van de algehele gezondheid en het verminderen van het risico op chronische ziekten.

 

  1. Wisselende bloedsuikerspiegel

    Een constant wisselende bloedsuikerspiegel maakt afvallen moeilijk. Het kost tijd voor je lichaam om zich aan te passen aan een gezonder en gevarieerder dieet, maar uiteindelijk zal je bloedsuiker minder schommelen en zie je dit ook op de weegschaal. In andere blogs ga ik hier dieper op in.

  2. Gifstoffen

    Via onze voeding, vooral ultrabewerkte voeding, nemen we veel toxines Te veel toxines zorgen voor een stresssituatie in het lichaam en slaan zich op in vetcellen. Daarom is snel gewicht verliezen ook niet altijd gewenst, omdat er dan veel gifstoffen vrijkomen in je lichaam, wat onaangenaam kan zijn.

 

Conclusie

Het is niet eenvoudig om één oorzaak aan te wijzen waarom je niet (meteen) afvalt. Samen met jou ga ik graag op zoek naar manieren om op termijn een gezond lichaam en geest te bereiken. Wil je hier meteen werk van maken? Leg dan hier jouw afspraak vast.

Hopelijk helpt deze blog je om een beter inzicht te krijgen in de complexiteit van afvallen en waarom het soms niet meteen lukt. Gezonde keuzes en een holistische benadering zijn de sleutel tot succes!

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het Balanshuis draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders